Mijn manager en ik begrijpen elkaar niet!

Je bekijkt nu Mijn manager en ik begrijpen elkaar niet!

Carl Gustav Jung, de Zwitserse psycholoog, kon zich waarschijnlijk niet voorstellen dat zijn ideeën over de 4 gedragsvoorkeuren (uitgedrukt in blauw, rood, geel en groen) tot op de dag van vandaag de basis vormen voor talloze persoonlijkheidsanalyses .

Zo’n analyse geeft inzicht in hoe jij jezelf ziet en ook hoe anderen jou zien. Zowel in je persoonlijke als zakelijke context. Het opvallende hieraan: slechts bij 25% van de mensen komt het  zelfbeeld overeen met hoe anderen hen zien. En dit verschil maakt het zo nuttig en interessant, want dit vormt nou juist vaak de kern van misverstanden en communicatieproblemen.

Geen ‘hokje’ maar voorkeurgedrag

Regelmatig wordt er kritiek geuit op dit soort analyses omdat mensen het gevoel hebben dat ze in een hokje worden geplaatst: ‘hij/zij is blauw, dus…’. Maar dat zou het nut van deze analyses onrecht doen en is ook te simplistisch: veruit de meeste mensen zijn niet alleen blauw, rood of geel. Dat zijn de primaire voorkeursstijlen, er komt ook een secundaire kleur in het profiel. Zo kan iemand in een zakelijke setting als ‘blauw’ worden ervaren, terwijl dat in zijn of haar privéleven juist meer ‘geel’ is. Het is deze combinatie die een goed beeld geven van iemands voorkeursgedrag en communicatiestijl, zowel zakelijk als privé.

Een praktijkvoorbeeld

Stel dat jouw primaire kleur geel is (mensgericht, extravert, enthousiast, , creatief) en die van je manager blauw (taakgericht, introvert, formeel, analytisch). Als je dan met veel enthousiasme en creativiteit een idee voorlegt, is de kans groot dat je manager je vragend aankijkt. Jij denkt in beelden en mogelijkheden, terwijl je manager meer gericht is op data, cijfers en resultaten. En vice versa, als je manager jou probeert te motiveren met vele excel-sheets vol data en cijfers dan is de kans groot dat jij al snel afhaakt. Als je elkaars stijlen niet kent dan kost dat veel energie, jullie moeten dus meer moeite doen om elkaar te begrijpen.

Het is daarom enorm waardevol om niet alleen je eigen primaire en secundaire kleur en bijbehorende communicatiestijl te kennen, maar ook die van je gesprekspartner. Op die manier kun je de juiste communicatiestijl toepassen om elkaar beter te begrijpen.

360 graden feedback

Bij CoachvandeZaak maken we regelmatig gebruik van de Personal Color-analyse bij individuele coachtrajecten en teamsessies. De feedback van meerdere persoonlijke als zakelijke respondenten biedt waardevolle inzichten en het rapport geeft een uitgebreid inzicht over jezelf en hoe anderen je ervaren, inclusief je sterke eigenschappen en  ontwikkelpunten.

En als je de analyse met het hele team doet, kun je de resultaten vergelijken en kijken naar de overlappingen en verschillen in communicatiestijlen binnen het team. Dit leidt tot meer begrip voor elkaar en geeft inzicht in hoe je het beste met elkaar kunt communiceren.

Gelukkig zien we in de praktijk dat wanneer je elkaars communicatiestijl eenmaal kent, de communicatie vaak verbetert en het onderlinge begrip groeit. Dus er is nog hoop! 😉

Toon van Mierlo

Toon van Mierlo brengt mensen van Weten naar Doen! Klik hier voor alle artikelen van Toon of stuur een mailtje naar toon@coachvandezaak.nl