“Cees functioneert niet, wat nu?”

Je bekijkt nu “Cees functioneert niet, wat nu?”

Onlangs kwam een manager van een van onze klanten van CoachvandeZaak bij mij met de hulpvraag: hoe hij een medewerker (laten we hem Cees noemen) “in beweging kon krijgen?”

Hij besprak regelmatig het functioneren met Cees, en die gaf hem daar wel gelijk in. Het probleem was alleen dat hij in het gedrag van Cees geen verandering zag.

De manager begon zich daaraan steeds meer te irriteren. Ook zijn hele team kreeg steeds meer last van het slechte functioneren van Cees.

Iedereen was er klaar mee. Er moet iets gebeuren. Maar wat dan?

De manager was klaar met het rondjes rijden op de rotonde van “het nog maar eens proberen”. De enige manier om die rotonde te verlaten was om Cees voor een keuze te stellen. Er kwam voor hem een T-splitsing aan waarbij hij twee keuzes had:

  • Linksaf, we nemen definitief afscheid van Cees;
  • Rechtsaf, we gaan verder met Cees omdat we zien dat hij zich aan het verbeteren is.

De concrete coachvraag aan CoachvandeZaak was: “hoe kunnen we dit nu zo effectief mogelijk aanpakken? En hoe kunnen we Cees daarbij het beste ondersteunen?”

“Hoe kunnen we dit nou het beste aanpakken?”

Wat hebben we gedaan?

Samen met de manager zijn we met Cees een open gesprek aangegaan. Daarin heeft de manager heel duidelijk aangegeven waar zijn verantwoordelijk eindigt, en waar die van Cees zelf begint.

“Cees, we zijn samen verantwoordelijk om de juiste weg te bepalen die jij gaat bewandelen. En daarna ben jij verantwoordelijk om die weg ook daadwerkelijk te bewandelen. We willen je daarin wel ondersteunen, daarom bieden we je een coach aan die jou oplossingsgericht gaat helpen jouw punten te verbeteren“

Hoe maak je verwachtingen zo concreet mogelijk?

Er mocht geen enkel misverstand zijn over ‘de weg’ die Cees moest bewandelen. Om de verwachtingen kristalhelder te maken bespraken we daarom met hem de volgende punten:

  • Wat zijn de activiteiten die Cees anders – of liever: beter moet gaan doen?
  • Hoe laat hij dat zien in zijn gedrag?
  • Hoe maken wij dat objectief meetbaar?
  • Wat is de tijdsperiode die we hiervoor uit trekken?
  • Hoe evalueren we tussentijds de voortgang?
  • Wat is de einddatum? Wanneer zijn we op de T-splitsing en besluiten we links of rechtsaf te gaan?

Je medewerker een eerlijke kans geven?

En tenslotte een heel belangrijk vraag aan Cees: “Zijn deze verwachtingen duidelijk?” Daarna vroegen we hem dit ook te bevestigen.

Door het op deze wijze te doen heeft de manager er eerlijk en oprecht alles aan gedaan om Cees te helpen. Om hem te laten zien dat hij moet veranderen. Het wordt hierdoor ook duidelijk of Cees:

  • Wil veranderen > en de juiste motivatie heeft;
  • Kan veranderen > en daarvoor de juiste competenties heeft.

Hoe zag het coachingstraject er uit?

Met deze uitgezette route ben ik Cees gaan coachen. Ik heb hem eerst laten inzien wat de gevolgen zijn van zijn gedrag en zijn functioneren. Ik heb hierbij onder andere gebruik gemaakt de PersonalColor analyse, een instrument waarmee je op een inzichtelijke manier een analyse maakt van persoonlijkheid karakteristieken. Hiermee kan je iemand duidelijk laten inzien hoe hij of zij communiceert, wat daaraan sterk is en wat kan verbeteren.

Hiermee kon ik Cees een spiegel voorhouden van zijn communiceren en handelen, en het effect daarvan op anderen. Daarna heb ik Cees oplossingen aangereikt hoe hij bijvoorbeeld verwachtingen kan managen. Hoe hij pro-actiever kan worden, en hoe hij zijn projectteam meer kan motiveren en enthousiasmeren.

En, hoe gaat het nu met Cees?

De gekozen aanpak was een succes. Na 6 coach sessies (oftewel 18 Coach Miles van abonnement CoachvandeZaak ) heeft Cees laten zien dat hij wil en kan veranderen en is hij met nieuwe energie aan het werk.

Cees blij, manager blij, en dus wij blij!

Deze situatie heeft precies laten zien waarom CoachvandeZaak zo goed werkt. De situatie was dringend, behoefde een snelle oplossing. Het bedrijf had al een abonnement op CoachvandeZaak, zodat zonder vertraging direct kon worden gestart met de aanpak.

Heeft U ook wel eens een situaties waarin U of uw medewerker direct hulp en/of advies kan gebruiken? Kijk dan eens op www.coachvandezaak.nl of neem hier direct contact met ons op.

SAMEN VOORUIT!

Toon van Mierlo

Toon van Mierlo brengt mensen van Weten naar Doen! Klik hier voor alle artikelen van Toon of stuur een mailtje naar toon@coachvandezaak.nl